måndag 21 maj 2012

Mer information och länkar om danska språket:

Man kan inte påstå att danskan är världens vackraste språk. Det är faktiskt så, att många utlänningar tycker att det låter ganska roligt, vilket ger språket ett visst underhållningsvärde. Utlänningar beskriver danskan som monoton och släpig, och många säger att danskarna talar som om de hade en het potatis i munnen. Men självklart tycker danskarna själva att deras språk är både vackert och charmigt, även om de är medvetna om att det kan vara väldigt svårt för andra att lära sig danska. Just därför tycker många danskar att det är roligt att testa utlänningar med satsen “Rødgrød med fløde”. De vet att utlänningar inte kan uttala den. Så om du kommer till Danmark kan du känna dig säker på att bli utsatt för detta test. Danskan karakteriseras som ett mycket platt språk, och emellanåt har man påstått att människor från platta länder talar platt. Vad gäller Danmark och danskan så kan det mycket väl vara sant; Danmarks högsta punkt är bara 176 meter hög.

2 kommentarer:

  1. Is=glas om du inte visst det jag är ,ycketcsnartare än dig nsvemne bög comeback at me jag hat 3000IQ och du har säker a0 Xdxdxdxd jag
    R smart och r i trean va ska Ada göra slå mig nej för då kommer polisen och tar dog och jag säger till mina föreldarar så Hahahahaha fick youtube lololol

    SvaraRadera
  2. sug my balls bitch

    SvaraRadera